Niemand krijgt een baan bij de Californische bouwer van elektrische auto’s Tesla zonder de goedkeuring van CEO Elon Musk, aldus de voormalige recruiter van Tesla Marissa Peretz.
In 2015 stopte ze bij de autobouwer om met haar oud-collega Max Brown wervingsbureau Silicon Beach Talent te starten. Ze kan dus niet met zekerheid zeggen dat Musk vandaag de dag iedere medewerker beoordeelt, maar in haar tijd was dat wel degelijk het geval.
Zo vertelt ze over die keer dat ze tweeduizend mensen moest aannemen voor een nieuwe Tesla-fabriek.
“Hij wilde iedere nieuwe werknemer goedkeuren”, vertelt ze tegen Business Insider. “Van iedereen moesten we een korte schets maken. De conciërge. De monteurs. De kantinemedewerkers.”
In de periode dat Peretz bij Tesla werkte, groeide het bedrijf van 200 naar 16.000 werknemers wereldwijd. Toen ze in 2010 aan de slag ging bij Tesla, was de maker van elektrische auto’s stukken minder bekend. Daardoor was ze meer tijd kwijt aan headhunten, dan aan het doorlezen van sollicitaties.
"Op dat moment verkochten we nog echt een droom en hadden we geen merkwaarde. We wisten niet of het product iets waard zou worden." Goede mensen aannemen was dan ook een prioriteit van het bedrijf. Peretz: "De beste mensen ter wereld vinden. Dat was echt een obsessie van Elon. Bij de personeelswerving merkte je dat ook."
De procedure duurde voor iedere vacature ongeveer twee maanden. Zo zag die eruit:
1. Screening en voorbereidende gesprekken
Peretz moest vijf tot vijftien personen per rol zoeken en voorbereidende gesprekken houden. De nadruk lag voornamelijk op de achtergrond van de kandidaat en zijn grootste prestaties. Volgens Peretz was het doel om erachter te komen hoe sterk iemand in technisch opzicht was en wat het beoogde carrièrepad was.
2. Diepere gesprekken met een hr-manager
Ging het eerste gesprek goed, dan nam het selectieteam de achtergrond van een kandidaat nog nauwkeuriger door. De hr-manager deed een volgend gesprek op afstand dat zowel over technische zaken als sociale aspecten ging. Recruiters keken ook grondig naar zaken zoals een mogelijke verhuizing of hoger salaris.
3. Een gesprek op kantoor van Tesla
Wanneer een kandidaat het goed deed, was het tijd voor een gesprek op het kantoor. "We vlogen kandidaten in en hen stond een redelijk intense dag te wachten", vertelt Peretz.
Ze moesten meerdere gesprekken voeren, waaronder een gesprek met een panel van Tesla-medewerkers. Sollicitanten moesten ook technische tests doen. Oplossingsgericht denken werd de hele dag getoetst.
4. Maak indruk op de CEO
Deed de kandidaat het goed, dan kwam hij of zij bij de laatste horde: Musk zelf imponeren.
Sommige kandidaten ontmoette hij in het echt, anderen sprak hij aan de telefoon. Dat hing een beetje af van de rol waar het om ging. De overigen moesten in een essay uitleggen waarom ze bij Tesla wilden werken en aangenomen moesten worden.
"Als we wilden dat hij een sollicitatiegesprek deed, moesten we de kandidaat bij hem pitchen", vertelt Peretz. "Hij was heel kritisch en zette ons onder druk als hij het idee had dat we geen afdoende antwoord hadden op zijn vragen."
Het wervingsteam maakte daarom een document met alle redenen waarom de kandidaat geschikt was voor de baan. Kandidaten moesten iedereen binnen het bedrijf overtuigen tijdens het proces.
"Als hij [Elon Musk, red] een paar keer tegen je zei 'Deze persoon is niet indrukwekkend genoeg' of 'Dit is niet genoeg, vind iemand anders', raakte dat je ego", zegt Peretz. "Maar je leert van tegenslagen. Musk stond erg open voor de meningen van zijn team, zolang iemand zijn mening maar kon onderbouwen."